Mimoriadne nebezpečná scéna v Einsteinovi: Ako sa nakrúcal zoskok zo Starého mosta?
Vybrať Starý most ako miesto, na ktorom bude Filip Koenig v seriáli Einstein svojim žiakom vysvetľovať princípy fyziky, netrvalo veľmi dlho. Lokalita bola totiž režisérovou jasnou voľbou. Nadchol sa pre ňu aj samotný profesorov predstaviteľ - Juraj Loj. "Keď sme sa v prípravnej fáze bavili o tejto scéne, Juro hneď povedal, že sa na to veľmi teší a že chce skočiť on sám! Mali sme to nakrúcať na nejakom menšom moste v blízkosti Bratislavy, kde by to mohlo byť bezpečné. Ja som však vnímal, že je to prvá scéna v dieli a chcel som ho otvoriť niečím veľkolepým. Navrhol som teda Starý Most priamo v centre. Hodilo sa mi to na Filipa, tým ako je excentrický a svojský, že by takýto pokus so študentami robil na takom známom a exponovanom mieste. Produkcia sa chytila za hlavu, ale keďže majú radi výzvy, spravili všetko možné aj nemožné aby sa to podarilo," prezradil s úsmevom režisér Martin Kazimír.
Skôr než sa však začalo nakrúcať, bolo nutné vybaviť všetky potrebné povolenia. Nefunguje to totiž tak, že niekam prídete, rozložíte sa a robíte. V prípade Starého mosta tiež bolo treba vyriešiť fakt, že cezeň pravidelne prechádzajú električky a chodci. "Každá lokácia si vždy vyžaduje niekoľko obhliadok a následne treba požiadať o povolenie na lokácii natáčať. Na uzavretie mostu a výluku električiek sme nemali toľko času, tak sme našli spôsob, ako to urobiť aj bez uzatvorenia. Električky bez obmedzenia prechádzali. Mali sme možnosť ich ochotným dopravným dispečingom spomaliť, ale využili sme možnosť natáčať v intervaloch v čase keď električky cez most práve nejazdili. Samotné povolenie vyžadovalo veľa byrokracie, pretože sme chceli mať všetko riadne vybavené a povolené. Musím však povedať, že dámy z Bratislavského Magistrátu boli ochotné a trpezlivé pri vysvetľovaní postupu, aký uplatniť pri žiadostiach. Povolenie na vode bolo o čosi jednoduchšie a súhlasné stanovisko sme od Odboru plavebnej bezpečnosti, vodných ciest a prístavov dostali ľahšie, pretože naše natáčanie prebiehalo mimo plavebnej dráhy. No a potom už len štáb niekde zaparkovať a celý ho logisticky presúvať, aby bol síce čo najbližšie k pľacu, ale stále mimo záberu," vysvetlil lokačný manažér Michal Horváth.
Hoci zoskok z mosta do Dunaja chcel Juraj Loj absolvovať sám, štáb mu to z hľadiska jeho vlastnej bezpečnosti neumožnil. Tok rieky je totiž veľmi zradný. Na pľaci ho tak zaskočil kaskadér, ktorý má so zoskokmi bohaté skúsenosti. "Kvôli bezpečnosti sme mali po ruke záchranný čln so záchranármi. Loďou a skenerom sme preskúmali a skontrolovali dno rieky v okolí zoskoku , či tam nie sú prekážky. Čln sme mali zaparkovaný pri najbližšom pontóne, aby bol stále v pohotovosti. Potom ako režisér povedal „stop“, čln dostal signál a vyrazil si pre kaskadéra/herca plávajúceho v Dunaji," doplnil Horváth. Že skákať z mosta do Dunaja naozaj nie je bezpečné, potvrdzuje aj fakt, že samotný kaskadér si dal podmienku, že musí mať pod kostýmom vestu. "Mali sme k tomu niekoľko porád a obhliadok, kde mne šlo predovšetkým o to, aby bolo všetko nakrútené v maximálnej bezpečnosti. Na mieste sme mali zdravotníkov, záchranárské člny a potápačov. Čln bol pripravený - schovaný za pilierom mosta tak, aby mohol ihneď vyraziť za kaskadérom ho z vody vyloviť," dodal režisér.
Ľahké však nebolo ani nakrúcanie Einsteinovho plávania v Dunaji. "Na toto sa už podujal sám Juraj - vysadol z člnu pod mostom, no prúd ho ihneď začal rýchlo unášať. V tej studenej vode a víroch našťastie ihneď skočil do postavy, a keď odohral svoju akciu s textami, zakričal som STOP a čln vyrazil poňho. Vyzeralo to veľmi nebezpečne, no som rád, že všetko dopadlo dobre, najmä vďaka profesionalite a bezpečnosti kaskadérov a ostatných záchranných zložiek," uzavrel s úsmevom Kazimír.