Podľa odborníkov je tu nová éra krásy: V čom je pre nás Dominikina účasť na Miss osudová?
Okrídlená fráza hovorí, že sto ľudí, sto chutí. Aplikovať ju môžeme na akúkoľvek oblasť života a tým pádom aj na krásu. Pohľad na ňu je totiž subjektívny a každý považuje za krásne niečo iné. Je preto pochopiteľné, že ideál atraktívnosti sa odlišuje v závislosti od doby či od krajiny. Kým v baroku boli velebené dámy s okrúhlou postavou, počas empíru boli ženy oveľa chudšie. Nehovoriac o dobre, keď v móde prerazila Twiggy. „Túto módu v modelingu ovplyvnila Twiggy v 60-tych rokoch 20. storočia. Vtedy začala byť v kurze taká mizogýnia. Veľmi často sa nedalo ani určiť, či ide o muža alebo o ženu. Tie mladé dievčatá, ktoré robili modeling, boli absolútne chlapčenské. To znamená úzke boky, malé prsia. Niekedy to až nebol pekný pohľad. Bohužiaľ, trend týchto veľkých módnych firiem prenikol aj do súťaží Miss. Aj keď treba povedať, že v Južnej Amerike sa neprispôsobili tomuto trendu, pretože tam vždy v týchto súťažiach sa vyberali dievčatá, ktoré mali prirodzené tvary tela. V Európe bol diktát oveľa silnejší,“ vysvetlila etnologička Katarína Nádaská.
V posledných rokoch sa najmä v rámci Európy presadzuje kult zdravého životného štýlu, s ktorým by mala ruka v ruke kráčať štíhlosť. Keďže súťaže Miss nie sú len výstavnou skriňou módy, ale aj krásy žien, finalistky bývajú obvykle veľmi štíhle a majú dokonalé postavy s dokonalými mierami. Divákov tohtoročnej Miss Slovensko preto prekvapilo, keď sa na pódiu objavila Dominika Dávidová. V porovnaní s ostatnými dievčatami má totiž veľmi ženskú postavu v štýle krv a mlieko. Prsia, zadok, boky. Presýpacie hodiny. Hoci reakcie na jej účasť v súťaži krásy boli rôzne, výrazne prevažovali tie pozitívne. Podľa Nádaskej je to veľmi významný krok pre spoločnosť. „Pred piatimi až šiestimi rokmi začali veľké módne domy, ktoré diktujú módu, vyberať modelky, ktoré mali kvázi kyprejšie tvary. Stále boli krásne štíhle, ale už to nebola tá ultraštíhlosť. Toto postupne prichádza aj do súťaží Miss. Ono je to spôsobené aj širšou spoločenskou diskusiou. Mám na mysli to, že istá módna značka asi štyri roky na celom svete robí osvetové kampane – Ženy, buďte ženou! Cíťte sa spokojné a šťastné v tele, aké máte. Táto kampaň zarezonovala aj v rámci žien na Slovensku. Čiže to, že sa v súťaži Miss objavila dievčina, ktorá mala krásnu postavu, ale nebola ultraštíhla, hodnotia psychológovia a sociológovia ako veľké plus,“ myslí si etnologička.
Podľa jej slov sa propagovaním prirodzenej krásy dosiahne, že ženy začnú svoje telá vnímať s väčšou láskou, než to bolo doposiaľ. „Ono sa to totiž dotýka najmä dospievajúcich dievčat, ktoré boli doteraz neustále masírované tým, že na stránkach módnych časopisov sa na nich pozerali dievčatá s dokonalou postavou. Potom tieto mladé dievčatá a ženy mali problém s príjmom potravy a vznikala nám anorexia a bulímia. Aj súťaž Miss môže zvrátiť tento vývoj a objaviť to, čo je prirodzené. Prirodzené je to, že mladá žena nemá mať nadváhu, ale má mať krivky tela, ktoré sú ženské. Ja to považujem za veľmi pozitívny krok, že sa takáto mladá žena dostala do takejto súťaže a zabodovala,“ dodala Nádaská.
Pozrite si Dominike pôsobenie v súťaži Miss Slovensko 2017 v našom bezplatnom archíve!