Bilingválna výchova

Bilingválni škôlkari: Ako zvládajú malé deti výučbu v cudzom jazyku?

Dvojjazyčná výchova či bilingválne vyučovanie už od materskej škôlky: Taký je trend súčasnosti.

Ovládanie svetových jazykov je v súčasnom svete už nevyhnutnosťou. Čím skôr sa dieťa zoznámi s cudzou rečou, o to rýchlejšie získava komunikačné zručnosti. Možností je neúrekom a všetko závisí najmä od možností rodičov. Trendom však je aj to, že firmy a spoločnosti budujú školy či škôlky aj pre deti svojich zamestnancov.

Ideálne – dvojjazyčne. Práve takouto bilingválnu slovensko-nemeckú triedu v roku 2010 otvorila v rámci svojho pilotného projektu nadácia Volkswagen Slovakia. V materskej škôlke v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves otvorila prvú slovensko-nemeckú triedu pre malých škôlkarov. Medzičasom tu úspešne fungujú už tri a jedna i v Martine. Nás zaujímalo, ako bilingválna výučba v škôlke prebieha.

Koľko rečí vieš, toľkokrát si človekom

Už pri vchode do budovy si uvedomujeme, že vstupujeme na pôdu, kde je „prechod“ medzi slovenčinou a nemčinou absolútne prirodzený jav. Práve sa koná besiedka a deti predvádzajú rodičom, čo všetko sa stihli za posledný štvrťrok naučiť. Pomenovanie farieb, zvierat, či ročných období im nerobí v cudzej reči problém. Riekanky, hry a piesne spievajú spolu s obľúbenou, nemecky hovoriacou učiteľkou Barborkou, ktorá ich viedla po celý rok.

„Je to pre ne výborný štart. Napočúvajú si jazyk a získajú veľkú slovnú zásobu. Odporučila by som to všetkým,“ hovorí. Vzdelávací program v nemčine prebieha dopoludnia, poobede sa škôlkarom venujú už len slovenské učiteľky. Téma, ktorú počas dňa preberajú, je rovnaká v oboch jazykoch. Deti sa zoznamujú s rečou doslova všetkými zmyslami. Spievajú, rozprávajú sa, vyrábajú si rozličné predmety, chodia do prírody.

Vďaka dobrým vzťahom s materskou škôlkou v Rakúsku sa pravidelne navštevujú s nemecky hovoriacimi rovesníkmi. Podnikajú výlety do okolia a upevňujú nové kamarátstva.

„Nadácia nám vychádza v ústrety. Hradí nám cestovné náklady a poskytuje všetky potrebné pomôcky, o ktoré požiadame,“ pochvaľuje si výbornú spoluprácu riadiateľka škôlky Iveta Pillanková. Výnimočnosťou zariadenia je, že rodičia neplatia žiadne špeciálne poplatky za výučbu nemeckého jazyka. Naopak, nadácia financuje náklady spojené so mzdami učiteliek a investuje i do prestavby priestorov a nevyhnutných učebných materiálov.

Malí bádatelia

Unikátny projekt bilingválnej výchovy sa teší veľkej obľube i medzi rodičmi. Tí dostávajú mailom raz do týždňa od učiteliek súhrnné informácie o aktivitách, ktoré ich ratolesti robia. Pravidelné stretnutia s rodičmi na besiedkach, ale aj pri iných akciách bývajú príjemnou udalosťou pre obe strany.

Na vysokej úrovni je tiež príprava nemecky hovoriacich učiteliek. Okrem nevyhnutného vysokoškolského pedagogického vzdelania musia prejsť pohovorom a preškolením v Nemecku.

Deti sa totiž okrem nemeckého jazyka vzdelávajú aj v tzv. technickom koncepte. Počas týchto hodín nadobúdajú pozitívny vzťah k prírodným vedám a technike. Zisťujú formou pokusov a omylov, ako veci okolo nich fungujú a prirodzene získavajú praktické informácie o svete, v ktorom žijú.

Trénujú si jemnú motoriku a spoločne s rodičmi, ktorí sú na týchto hodinách prítomní, objavujú prírodné zákonitosti a fenomény. Samotný projekt dvojjazyčnej výučby začal pred troma rokmi a vďaka trom triedam prešlo bilingválnou výchovou už vyše 100 detí. Spokojnosť rodičov, pedagógov i samotných detí potvrdzuje, že táto iniciatíva má zmysel.